Sidor

tisdag 9 juli 2013

Sommar, sol och härlig semester!

Underbara semester, igår började så äntligen min ledighet för avkoppling från all vardagsstress. När jag steg ut genom dörren till mitt jobb i fredags så var det en härlig känsla att veta att man nu inte behöver ställa klockan på ringning, inte behöver hjälpa till att påminna några barn om saker som ska med till skolan, eller läxor som det behövs hjälpas till med. I lördags cyklade vi in en stund till stadens marknad. I år tyckte jag inte att det var så mycket att se. Inte så många knallar som vanligt. Traditionsenligt marknadsgodis till mina familjemedlemmar handlades dock och sonen och jag hittade varsitt mobilskal som vi köpte. På kvällen så grillade maken och vi åt gott på altanen. Det var en underbar lördag med sol och värme. Söndagen inleddes med en enorm hetta och vi drog iväg med båten ut på sjön. När vi åkte tillbaka hade det totala lugnet på sjön övergått i lite mera vågor men det var inget som oroade. Båten guppade och barnen var glada. När kompisen som var med utbrast: "Wow, nu blir det rock n roll!" så gapskrattade vi allihop.
Storebror kollar så att inte syrran trillar ur tuben

Dottern har väldigt roligt.......
.....sonen likaså!

På kvällen cyklade vi iväg till en badplats i närheten och lagade mat på engångsgrill. Att äta hamburgare, korv m bröd och njuta av ost och kex med ett gott vin samtidigt som man sitter med sin fina familj och några vänner precis bredvid stranden, det går minsann inte av för hackor det! Det är stunder som man kan leva på länge länge!

Stenen.....perfekt att duka upp maten på och att sitta på
Om det var solen och värmen i kombination med för lite vätska, som gjorde att dottern efteråt gick till sängs glödhet som en spis, det vet jag inte.(men mycket troligt) I går vaknade hon med +40 och jag hade nog kunnat koka ägg på henne, stackarn. Jag tvingade i henne vatten och sedan fick hon vätskeersättning och ett antal febernedsättande. I morse var det underbart att se när febertermometern bara visade +37. Hon får hålla sig med lugnare aktiviteter idag. Själv tar jag tag i mina sysslor som jag roade mig med när det inte kunde bli något bad. Jag rensade i garaget och nu är den lilla bilen fullpackad och färdig för en tripp till återvinningsstationen. Till min makes glädje så ser det helt ok ut där nu. Tilläggas ska  väl att det inte bara var mina grejer som låg där lite huller om buller. Sonen har lovat att följa med och det är jag väldigt tacksam för.
Undrar var vi ska sitta nu då?
Ni vet, jag var ju på besök hos frisören förra veckan. Givetvis anande jag redan innan jag steg in att jag skulle behöva klippa av en bit, ganska mycket. Det är inte lätt att bli av med hår när man som jag haft långt under en längre tid. Men hur eller hur...så klipptes det av 10 cm!!! och det blev faktiskt bra. Ska bara vänja mig vid att tofsen där bak blir mycket kortare..

Nu väntar på mig en dag med släng av bråte, ett rabarberkakbak, en ny laddning flädersaft samt en gnutta sol och mys med mina barn. På tal om sommar och sol, maken ringde och berättade att han beställt skidor till barnen. Hur crazy känns inte det när det är + 25 utomhus. Men som sagt, det gäller att vara beredd, om några månader så är det skidåkning igen! Där sa jag kanske något som inte roar alla men i vår familj så är snön alltid välkommen!

Tjingeling och varma sommarkramar till er alla finingar!