Sidor

söndag 30 december 2012

Min lilla årskrönika del 2

Vad händer mellan juni-dec? Jag fortsätter minnas och det är faktiskt en hel del som har etsat sig fast i mitt minne. Här kommer fortsättningen på min lilla årskrönika del.2......
 
 
Sommaren är konstig, det regnar mycket och vissa dagar vill jag inte alls vara utomhus. Att äta ute på altanen gör vi endast ett fåtal gånger. Vi som brukar sitta där och äta varje dag. Regnet bidrar dock till att svamparna växer sig stora och vi plockar finfina gula kantareller i juli. Vissa dagar (även om de är få räknade) så gör vi kap och njuter i fulla drag av sol och värme.Vi gör den årliga resan till skaune och ända ner till Abbekås. Grabbarna spelar golftävling och dottern och jag tar del av strålande sol och bad vid stranden. På kvällen äter vi grillat.
 
 
 
 
Vi åker till västkusten och har underbara dagar i Fjällbacka! Ungarna fångar krabbor, vi åker rib och strosar runt i Camilla Läckbergs "mordiska" lilla by. Barnen byter t.o.m ut en dag på Liseberg mot att få vara kvar en dag till.









Vi upplever några dagar i storstaden Stockholm. Gröna Lund får sig som vanligt ett besök. Dottern önskar sig en tur till Wasamuseet och sonen uttrycker att han hamnar i himmelriket när vi besöker Hockeymonkey i Södertälje. Huvudstaden bjuder på strålande sol, blåst och hällregn.

 
 
Jag läser mycket böcker, både spännande och inspirerande. Jag gör flädersaft och gullvivesocker. Jag åker massor med rundor till återvinningscentralen och slänger!

 
 
Jag hämtar nya krafter i form av avkoppling på egen hand.
 
 


Sommarens teaterutbud i vår stad testas som sig bör. På Krusenstiernska gården skrattar vi gott åt "Hjälten från Kalmarsund" med bl.a Robert Gustavsson och Suzanne Reuter. Mys med dottern blir det i Bastionen där vi tittar på Pelle Svanslös, efteråt åker vi till ölandsbron och äter vår kvällsmat på bryggan. Fadern och sonen befinner sig på mer kylig plats, närmare bestämt på sommarhockeyläger.


En morgon tar jag med mig barnen ut i skogen där vi äter skogsfrukost. Det blir en mysig stund innan himlen öppnar sig och hällregnet är här IGEN!!!!

 
 


Jag tittar på både Ironman och Kanalsimmet som går av stapeln i vår stad och själv springer jag Kalmarmilen. Jag är nöjd över resultatet trots att jag varit krasslig i omgångar. Förkylningen drabbar mig mycket under året och jag har svårt att bli av med den. Jag får ryggskott och det är verkligen så jobbigt. Jag besöker sjukgymnasten som ger mig tips på övningar.

 

Jag går på stadsfest och dansar på stortorget när Darin sjunger och uppträder på scenen.


Min spetspaprika är överfull med frukter och jag är så glad över resultatet. Konstaterar sedan efter att ha stoppat en halv frukt i munnen att det nog är en chilifrukt som jag har planterat. En mindre kul upplevelse! Vi åker ut med båten men det är ett fåtal gånger pga vädret.




Hösten är enormt vacker! Vi åker till Ölands skördefest och ser pumpor, pumpor, pumpor.

 
 
 
 
 

Jag hittar en hög med sparade brev från mina gamla brevvänner. Jag öppnar några och läser, skrattar och minns. Vilken nostalgi.. Jag tänker på hur dessa vänner har ersatts av nya, fina bloggvänner.




Jag spelar mycket teater och Pippi Lotta är en karaktär som ofta tas fram.

 


Barnen åker bort med farmor och farfar på höstlovet och sambon och jag upplever halloween på tivolit i Köpenhamn. Vackert och lite läskigt. Hemma gör jag lite halloweenpyssel.

 
 
 


Den 9:onde oktober fyller min blogg 1 år och det är sååå roligt att ha en blogg! Jag inser att jag börjar bli gammal när sonens klass ska ha hand om skoldiscot och jag ska vara discovakt. Det är som vanligt mycket sport i vår familj. Det är handboll och dottern och jag besöker ofantligt många sporthallar. Mina goa tjejer utvecklas och är så himla duktiga. Dottern bestämmer sig för att bli målvakt och hon är en riktig tuffing. Hon firar t.o.m sin födelsedag på ett träningsläger. Sonen spelar hockey och tillbringar mycket tid på skridskorna. Jag följer med på de matcher jag kan, när det inte krockar med handbollen. Han är så attans snabb på isen och jag är så stolt över honom.


Den 12 /12 2012 är ett magiskt datum och jag lyckas även fånga tiden på bild, coolt! Nu dröjer det 88 år tills nästa magiska datum som är den 1/1 2101



Dotterns klass har hand om luciafirandet och hon berättar att hon ska få vara lucia på ett av ställena. Jag är där och ser henne och glädjetårar trillar nerför mina kinder. Julen kommer med tomte, Kalle Anka, massor av god mat och man umgås med människor man älskar. Jag är förkyld och har varit det i 3 veckor. Jag stressar inte för att hinna med. Flera julklappar inhandlas den 23:e och jag njuter av livet.



Det är varmt ute och regnet har hittat hit. Snön håller på att försvinna. Gräsmattan är snart helt grön igen.


I morgon är det nyårsafton och jag tackar för att jag får ytterligare en dag tillsammans med min fina familj. Jag hoppas att nästa år blir lika innehållsrik som detta året har varit. Jag har fått uppleva många härliga dagar som för mig är verklig livskvalitet! Kanske vill ni följa med mig på nästa års äventyr. Jag kommer iaf att fortsätta skriva här på min blogg. Det ska verkligen bli spännande att se vad som händer under nästa år...och vet ni...det nya året börjar ju snart!!!

Nu alla fina vänner önskar jag er ett riktigt
GOTT NYTT ÅR!
 
Kramelikram Veronica
 

7 kommentarer:

  1. Vilken fin årskrönika du gjort vännen! Vilket innehållsrikt år du haft. Ja ett år går fort och det är tur man har bloggen så att man kan gå tillbaka och tjuvkika vad man faktiskt gjort ;)
    Ha nu ett fint avslut på året och ett gott Nytt kommande år!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Blev sugen redan efter din del 1 att göra en årskrönika jag med. Får se om jag hinner ikväll eller imorgon. Annars får det bli någon av de första dagarna på nya året.
    Hoppas att nästa år kommer innehålla en liten bloggträff, vore så kul!:)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Gott nytt år! Kul att få läsa din krönika! Hoppas att ni får en mysig kväll!

    Många kramar

    SvaraRadera
  4. Vad trevligt att läsa din krönika. Visst har det hänt en hel när man summerar.
    Hoppas du får en fantastisk nyårsafton och imorgon tar vi sats i 2013. Det ska bli ett spännande år !!
    Stor kram från Eva

    SvaraRadera
  5. Åh, vilket härligt år du blickar tillbaka på. Jag önskar att ditt 2013 blir helt fantastiskt.

    Tack finaste för dina söta kommentarer.

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  6. ojoj... vad du har hunnit med! Önskar dej ett lika fantastiskt år som ligger framför!

    SvaraRadera
  7. Hej vännen!
    Det är så roligt att läsa och tänka javisst ja. Jag har tänkt mycket på dig nu i mellan dagarna. Vi har tillbringat nästan all vaken tid i handbolls hallar och hejat oss hesa på våra killars lag. Storebror åkte ut i A slutspelets inledning medan lillebror gick ända till semifinal. Jippi!
    Hur gick det för er? hoppas vi kan ses någon gång det vore kul. Partille kanske :)
    Ha det toppen min vän.
    Största kramen Kristina

    SvaraRadera