Sidor

fredag 4 maj 2012

 Igår var det en ljuvlig dag här....solen sken och sånt kan göra mig glad i hela kroppen.  Jag planterade om några små petunier och stockrosor. Nu ska jag vårda de små liven ömt och hoppas att de växer till sig riktigt bra. Det sägs att man ska prata med sina växter och jag  ju rätt så pratglad av mig så jag ska nog få dem att växa. Mina 2 vita pelagoner och en lavendel ska jag oxå ta itu med men än så länge står de troget kvar i sina krukor i det svarta korgtråget och väntar på sin "trädgårdsmatte".


En av mina grodor har tagit plats på första pakett!


När vi byggde ut lite på vårt hus så hamnade altanen så otroligt nära kryddlandet med följden att det är supertrångt när man ska klippa gräset där. Nu har sambon och jag kommit överens om att vi flyttar bort kryddorna till ena sidan av växthuset......ja, på utsidan av det naturligtvis. Vi har massor med lecablock som vi ska bygga upp kryddlandet med. Där vi har tänkt att placera det har vi för tillfället våra jordgubbar men de växer så dåligt att vi måste ändå köpa nya plantor. Min dröm är  att få tag på en båt där jag kan plantera mina kryddor i och sedan ha singel runt om båten. Har kollat runt men får ingen träff.... hur är det med er, har ni kryddland? Hur ser dom ut? Hos oss växer flera olika sorters kryddor, vilka vi gärna och ofta använder till matlagning, dessert och drink. Just nu tävlar rosmarin, timjan, oregano, dragon, gräslök, citronmeliss, tre olika slags myntor om utrymmet som krymper mer och mer för varje år som går,  så att flytta dem gör absolut ingenting.

Idag har jag kunnat ha min egna sko på den foten som jag hade lite otur med i söndags. Det känns fantastisk bra att inte behöva hoppa omkring på sambons foppaskor i stl 43 (när man själv har 38). Jag kan inte trampa ner helt än utan är tvungen att gå på hälen...och det är ju inte bra, så kryckorna får det bli någon dag till. Tror att jag kan jobba igen på måndag, vilket känns enormt skönt eftersom det är mycket nu i maj. I veckan som kommer har jag bl.a ett par utvecklingssamtal att ta itu med. Sedan väntar jag på dotterns samtal i egenskap som mamma, ska bli spännande att se hur hon utvecklats sedan förra samtalet. Eftersom jag är hemma så hade jag i förmiddags möjlighet att följa med och titta på när barnens skola tävlade i Ölands lilla kyrkstafett. Tråkigt nog så var inte vädrets makter med oss och det kom ett par rejäla skurar. I dotterns klass skulle de springa 500 m/pers och i sonens klass var det 1km/pers. Dotterns klass kom 1:a!!!! Sonens klass kom 3:a!!!! Grattis alla goa ungar!!!



Tyvärr var det bara dottern som jag kunde heja på eftersom sonen har problem med sina knän. Han klarar av all träning utom just löpning och springa fort på asfalt är inte det optimala för tillfället...stackarn. Bamse-krya-på-dig-kram till dig bästa killen!!!!

Nu är det fredag igen.....underbart! Hela familjen är samlad inför sedvanligt fredagsmys. Ikväll blev det köttfärspaj och lite god sallad. Dottern och sambon har knåpat ihop en annan paj med smak av hallon och digestive den ska vi precis suga tag i.  Nu sitter vi klistrade framför tv:n. Klockan 20.15 sjöng vi svenska nationalsången,  vattenflaskorna är fyllda, hockeyhjälmarna på, skridskorna knutna och ropen skalla....HEJA SVERIGE!! HockeyVM har börjat och det är många stjärnor i laget. Hade hemskt gärna varit på plats men biljetterna är inte gratis precis och nu slipper man ju dra på sig underställ och frysa häcken av sig.

För övrigt är väskan packad.... för i morgon är det dags igen.......scrapträff med mina vänner inne i stan. Behöver jag säga vem som längtar....???


Den bästa av fredagskvällar till er kära vänner!!

Nu är periodpausen slut så nu väntar hockeyn igen.....
Kramelikram Veronica






3 kommentarer:

  1. hej på dig!!

    Härligt att se dina växter! Hoppas du hittar en båt till ditt kryddland! Vore kul att se hur det blir..gillar verkligen ideén!! Det är lite "jag" över det där med båt..like!!

    Ha så himla kul på träffen imorgon!!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Då syns vi snart... :-)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Fredagskvällar är underbara , avkopplande var och hur man än har jobbat !!! Lördagar är toppen speciellt när det är scrapträff. Det var en mysig dag igår och du gjorde en supersnygg LO. Hoppas den blev "godkänd" därhemma.Ha en fin söndag med och var rädd om din fot. Kram Eva

    SvaraRadera