Sidor

fredag 18 maj 2012

Solskensfredag med citrondoft och lite gullvivesocker!

Idag vaknade jag av strålande solsken....underbart! Har väl tillbringat den mesta av tiden utomhus.....givetvis!!! Tog mitt morgonkaffe i den goa solen och insöp lukten av denna nya favorit.





Min CITRONVERBENA som jag köpte på Öland i söndags ska naturligtvis planteras ner i landet men för tillfället har den mellanlandat i den lilla skottkärran. Helt otrolig doft av citron...somrigt så det förslår!!

Har varit en stund i växthuset och pratat lite med mina plantor. Här ser ni mina nya TRÄDGÅRDSHANDSKAR.....visst är de söta....känner mig så pigg och glad när dessa åker på.......




När vi var på Öland så plockade vi hem en bukett härligt gula gullvivor. Dessa gjorde jag GULLVIVESOCKER av. Man kan göra sånt socker av andra blommor...ringblommor, lavendel....ja endast fantasin sätter väl gränserna.


Receptet är busenkelt:

Lika delar socker som blommor. Jag tog 2 dl socker + 2 dl blommor.

Ryck bort den gula blomman från allt det gröna. ( det är de gula blommorna som ska användas)
Mixa blommor o socker (jag hackade mina blommor med kniv väldigt fint, funkar bra)
Bred ut blandningen på en plåt som nu ska in i ugnen på svag värme, 50 grader ca 25 min.
Rör gärna om lite någon gång.
Häll upp blomstersockret i någon burk, gärna glas så man ser det fina sockret.
Använd i bakverk el. ex på en kladdkaka. Även här är det endast fantasin som sätter gränserna.


Nu ska jag berätta om "snabba ryck"....igår morse cyklade dottern iväg till en kompis för att leka. Ca 5 minuter senare ringde en mamma och berättade att kalaset som min dotter skulle på inte var på lördag utan idag.....okej? min dotter på kalas?....idag?...hur dags?......kl.11.......vad är kl nu? 10.10.....shit!!!!!! Jag la på och ringde dottern som var hemma inom 5 minuter. Fruktansvärt snabb ombyte......och en snabb titt i kalaslådan där vi hittade lite som skulle passa födelsedagsbarnet. Alla fattar ju att jag inte hann med något kort. Det som är helt otroligt är att vi kom till kalaset på utsatt tid...och jag körde faktiskt inte över några hastighetsbegränsningar (om nu någon trodde det). Kan  säga att detta är något jag helst inte vill uppleva men ibland glöms kommunikationen bort....och det löste ju sig den här gången...puh..!! Idag var det återigen kalas för dottern och det hade jag GOD vetskap om. Dottern slog in paket och jag hann med ett kort.







Ha det bäst!
 
Kramelikram Veronica


 

1 kommentar:

  1. Visste att man kunde göra lavendelsocker, men hade ingen aning om att det gick bra med så många andra blommor.
    Ogillar starkt att upptäcka att jag missat saker som ska ske så att det blir super bråttom. Tur att ni hann och hade present hemma!
    Jag jobbade några timmar igår em och det var rätt segt när det bara var ett barn mellan 14-17. Tur att dottern ville följa med och göra oss sällskap!:)
    Kram

    SvaraRadera