Sidor

söndag 13 maj 2012

Kryddväxter,inspiration och fotbad i solsken

Hela långa dagen på härliga Öland! Den här helgen har det varit "Öland spirar", en motsvarighet till Ölands Skördefest. Tog med dottern och hennes kompis på en tripp över bron. Vi hamnade på lite olika ställen från Färjestaden upp till Borgholm. På ett ställe fick tjejerna plantera varsin tomatplanta som de fick ta med hem....kul grej! Jag har fått mycket inspiration och fina tips om kryddväxter och suktat runt och i stort sett viljat ha allt som jag tittat på. Visste ni tex att det finns apelsinmynta och chokladmynta? Luktsinnet har verkligen jobbat på högvarv idag...mmmmm . Jag såg en planteringsbänk som jag blev galet förälskad i....och massor av häftig trädgårdskonst som lockade.

 




Jag har inte handlat inte så mycket men fått visitkort  av några som vars grejer tilltalade mig MYCKET!! Kan säga att det blir en ny runda inom en snar framtid! Något handlade jag ju förstås och det får ni se i nästa inlägg.

När vi ändå var på Öland så körde vi till sommarstugan. Dottern ville visa sin kompis huset och sedan gick vi ner till vattnet. Tjejerna var bara tvungna att ta av sig skor och strumpor och känna på vattnet. Hade de haft badkläder så hade de säkert badat helt!!!





Kompisar som hittat en "mys-sten"
Dottern är glad att sommaren snart är här för hon ÄLSKAR sitt Öland!!

Här är vägen från huset ner till stranden.
Ett helt underbart ställe att springa på....som att vara i paradiset.

 

Jordgubbslandet
 
Snart kommer "gubbarna".

Är detta St Pers nycklar tro? Otroligt fina är de i allafall.

Gullvivor i massor

Slånbärsblommorna är som snö som lagt sig i buskarna.
Väldigt vackert mot den blåa himlen.


Ja, idag har det varit en underbart härlig dag med varmt och soligt väder hela dagen. Annat var det igår när det regnade och blåste och var tråkigt mest hela dagen. Vi var ute en stund på förmiddagen och klippte gräs och rensade lite i rabatterna. Det blev verkligen lite för när regnet kom så gick vi in och höll oss där hela dagen. Ibland är det ändå bra när det regnar för då tar man itu med sådant inne som man annars kanske skjuter på. Min stryktvättshög minskade drastiskt och det luktade gott i tvättsugan av ren tvätt. Dessa dagar blir även bra bakdagar. Tänk bara att sådana här bollar kan pigga upp vem som helst en regnig lördag!!!

 
Chokladbollar...enkelt men såååå gott!!!


Nu väntar sängen på en trött mamma som gärna säger hej för ikväll.

 

Snart måndag igen......hoppas den blir kanon för oss alla!

 

Kramelikram Veronica



10 kommentarer:

  1. Åhhhhh vad det är roligt att läsa på din blogg, man blir så glad av ditt sätt att skriva, berätta vad ni gör ................

    Du bjuder på underbara bilder, man längtar ännu mer efter värme ,sommar.........


    Var rädd om dig
    Kram
    //anneli

    SvaraRadera
  2. Härliga berättelser du delar med dig och bilderna är helt underbara. Wow vilket sommarparadis ni måste ha!! :-)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Usch, vad sugen på chokladbollar jag blev! Ha ställe på Öland måste vara helt underbart. Öland är ju så fantatsiskt.
    Kram från Eva Linnea (Villa Linnea/Småland)

    SvaraRadera
  4. Visst är Öland underbart, tänker själv välja Kristihimmelfärdshelgen där. Fyra goda dagar oavsett väder, för mig är det en lisa för själen.
    Vilka härliga foton du har tagit de förmedlar många känslor.
    Ha det gott!
    kram Eva

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar söndag ni verkar ha haft! Härligt :-) Åh vilka fina foton du tagit!

    Hoppas foten snart är helt återställd - förväntar mig att se riktigt spända armmuskler på nästa träff!?!?!! ;-) Kram kram

    SvaraRadera
  6. Vilken toppenhelg på Öland. Det var synd att jag missade just denna helgen, Men man kan ju inte vara överallt. Vi hade fint i stugan, hann med att få iordning trädgårdsmöbler gräs och inomhus. Min svärdotter Camilla visade/sålde betongdekorationer i Glömminge. Var har ni sommarstuga ? Det ser jättefint ut på bilderna.Idag har varit en seg dag. Kyligt ute , kallt och blåsigt. Jag längtar att påta med mina växter, men inte i detta väder. Har istället grejat med flikarna under headern i min blogg- Scrapsaker till salu och Betong. Den sista som lite tips eftersom vi ska gjuta i vår Damklubb nästa vecka.
    Det blir nog snart sängen här. Har en bra bok på G så det lockar.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  7. Vilket härligt inlägg med riktig sommarkänsla i bilderna! Vilken tur att du är sugen på en ny fotoutmaning för nu har vi en på gång i Fotoutmaning vänner emellan. Du hittar vårt nya tema hos mig eller Kristina.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Hej vännen!
    Vad konstigt jag köpte min första chokladmynta i söndags. Har dock aldrig hört talas om apelsin mynta. Det tål att kollas upp. Chokladmynta te ska vara en höjdare. När du skriver om Öland blir jag så sugen på att åka dit. Vi var mycket på ditt håll när jag var liten och då även på Öland.
    Här är strykhögen ett minne blått och jag njuter av det. Stryker tyvärr alldeles för mycket.
    Ha det bäst. Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, vad härligt och vad långt sommaren kommit hos er!!
      Hoppas allt är bra!
      Trevlig helg, Sandra

      Radera
  9. Hej Veronica!
    Men vilket paradis ni har... underbara foton du delar med dig av, jag blir alldeles konstig och känner att jag drömmer mig bort lite grann :) Det är så härligt att läsa det du skriver... blir så glad!! Önskar er hela familjen en underbar helg!!! Kramizar Susanne

    SvaraRadera