Sidor

onsdag 8 februari 2012

Oj, är inte riskakor nyttigt??

Kylan har avtagit lite och nu är det inte tvåsiffrigt. Ganska behaglig temperatur. I går kväll blev det en tur med längdåkningsskidorna, riktigt roligt!





I helgen blir det handboll för hela slanten, då väntar utbildning och dotterns match i Växjö. På lördag blir det väl lite melodifestivaltittande igen. Funderar på vart den tävlingen är på väg egentligen. Nu kan man visst tävla med vad som helst. Såg förra veckan och Loreens låt tilltalade mig mycket. Kidsen gillade Sean Banan och nu går de omkring och nynnar på den sången dagarna i ända. Brukar ni titta?

För en stund sedan höll jag på att bli tokig när jag skulle ladda mobiltelefonen. Alla dessa sladdar!!!! Så är det ofta när vi ska ha en sladd här hemma.Vems telefon går till den här sladden? Vems kamera går till den här sladden? Känner ni igen er? Jag tycker att det är ett himla laddande mest hela tiden. Jag fixade en låda till alla sladdarna för att undvika letandet men det gjorde inte direkt saken lättare. Nu fastnar allt i en enda stor boll och ingen av oss kommer ihåg hur ens sladd ser ut. Idag är det jag som tar en bit tejp, sätter på sladden och skriver namn på.

Nu tänkte jag ge er ett tips på hur man kan hjälpa barnen att hjälpa sig själva att komma ihåg. Jag har laminerat  2 A4papper i olika färger med tillhörande smålappar. Det är som en slags kom-ihåg tavla med allt ifrån läxor till att ta andra ansvar i veckan. Det fungerar jättebra eftersom den sitter i köket och de kan läsa på den när de äter frukost. När man har gjort något så plockar man bort den lappen. Det är en ganska bra lösning för att slippa tjat och barnen blir mer självständiga. Dottern är bra på att själv sätta dit lappar för att komma ihåg.

Så här ser det ut:

Under sitter schema och till höger sitter de små lapparna.



Med två dagar så missar man inte vad som händer IDAG och
 I MORGON förbereder inför kommande dag.


Jaha, så fick man reda på att man går omkring och käkar onyttiga saker igen. Kan ni fatta, jag pratar om RISKAKOR!! Det var sambon som upplyste mig om detta. Själv hade jag ingen aning...
I tidningen Aktiv träning visade han mig att riskakor tillhör samma onyttiga kalori som chips och kakor. De består bara av "snabba" kolhydrater. Saltinnehållet är även alldeles för högt i riskakor. Och jag som älskar dom, speciellt de med ostsmak.......suck......




Det blir att fortsätta med morotsstavar igen!

Näe, nu har jag inte tid med er längre. Nu ska jag ut och skrapa rutorna på bilen, sen väntar en förhoppningsvis helt underbar onsdag! God morgon på er!



Kramelikram Veronica

7 kommentarer:

  1. Det där med riskakorna har jag inte läst! Eller jag ska försöka glömma vad jag läste... Dumma dig som upplyser om sånt ;)

    Här är det precis tvåsiffrigt just nu (10 grader) men det verkar bli en fin dag, solen är på "G".
    Det blir nog ingen skidtur för min del men väl en tur med apostlahästarna :)
    Kram och godmorgon vännen!

    SvaraRadera
  2. hej vännen!
    Så bra ide du delar med dig av här, den ska jag skicka vidare till min svärdotter!
    Jag har inte glömt din utmaning, men jag har varit hos barnbarnen några dagar! Det kommer!
    ha en underbar dag!
    Kram lene

    SvaraRadera
  3. Halloj!!
    Jag vet PRECIS vad du menar med sladdfenoenet..helt otroligt, i varenda kontakt sitter någon jäkla sladd..eller flera..med fördelare dessutom eftersom de ordinarie två uttagen inte räcker...stööön...

    Vad fiffigt med ungarnas kom ihåg tavlor..kanske skulle vara något då mamma eller pappa ofta får skäll av E då vi glömt något vi tycker hon skulle kommit ihåg..kanon att lämna över lite på henne.

    Vi tittar också på melodifestivalen, samma här som hos er..sean banans låt satte sig på hjärnan och jag misstänker den kommer spelas en del framöver..jag gillade också Loreen.

    Ha nu en bra dag!!

    Kra Lena

    SvaraRadera
  4. Vad fiffigt med lapparna. Vi hade ett system på en anslagstavla när alla bodde hemma. Man måste ju. Sladdar ja !!!! Vår datakille var här idag och satte i hårddisken och samtidigt gick han igenom vår sladdlåda (läs röra !). Jag tror ham slängde alla utom två. Det blev ganska tomt.Skönt. Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Hej på dig ...ingen bra informaiton det där med riskakor (knaprar en del sådant också) jag förtränger nog det jag läste ...hmmmmmmmmm..............

    Gott om sladdar !!!!!!!! ........... det har väl alla .........tänk när det kommer att vi kan vara helt sladdlösa ...........ljuvligt, ta bara bakom tv:n där har jag iallafall en jäklans härva.....

    Fick du något gjort på täffen ????? jag gjorde 2 1/2 kort........herreguuuud på så många timmar men det brukar vara så..................




    Kram på dig

    //anneli

    SvaraRadera
  6. Men vilken smart idé med lapparna! :)

    Här tittade vi också på Melodifestivalen, det var absolut rätt låtar som gick vidare. Som tur är slipper jag Sean Banan-nynnandet ;) Lillebrors nya sångkunskaper är div reklamsånger, som t ex "3" och "118 800" :D

    Kram Linda

    SvaraRadera
  7. Äh, jag slutar ändå inte med riskakor. Nästa vecka är morötter farliga ;-) KRam

    SvaraRadera