Sidor

tisdag 14 maj 2013

En giftig skönhet som gav mig kli och lite tittgodis!

I söndags fick jag kli på kroppen och utslag. På kvällen innan läggdags så kliade det rejält, vilket gjorde att jag fick ta en lååååång dusch och stoppa i mig en allergitablett. På morgonen var utslagen spårlöst borta och jag hade även sovit gott på natten...efter mycket om och men. Efter ett samtal med min mamma så tror jag faktiskt att hon löste gåtan åt mig. Det var den nya blomman som jag inhandlat till altanen. Jo, ja köpte en vit Nerium.
 
 
 
 
 


Jättefin med hela 10 blomklasar som väntar på att brista ut i blom.
 

Inte hade väl jag en aning om att den noteras som mycket giftig om man googlar på det. Man ska inte ta på den växten alls. Okej...? Jag tog plantan i affären...i handen och bar den till bilen. Jag minns att jag reste den upp efter att den ramlat lite åt sidan. Jag ville ju inte riskera att några knoppar skulle förstöras. Jag bar in den i huset. Ställde ut den på altanen..det var så varmt där. När vi åt lunch så blåste den omkull så jag reste den upp och flyttade den till husväggen istället. På kvällen ställde jag in den. Om jag vidrört den? Öh? Jag tror det va!! Ett par gånger!! Efter mammas information så tänker jag bara ta i den med handskar hädanefter!!!! Men....en underbart stilig blomma är det allt ändå. Jag väntar med spänning på att få ta del av när knopparna brister ut i vita vackra blommor. Idag upptäckte jag att den är på väg att förvandlas.
 
 
 
Jag påpekade försiktigheten med blomman för mina barn och sonen sa direkt att han aldrig i livet tänkte gå i närheten av den. Hade barnen varit yngre och inte förstått så hade jag nog gett bort den till mamma med en gång. För vem vill riskera att de små liven blir förgiftade.
 
Roligare är det då att veta att inte allt man har är farligt. Sådana här små arrangemang gillar jag.
 
 
Även om det är i liten skala
så kan det vara en fröjd för ögat,
ett riktigt Tittgodis!!
Just den här har jag inte gjort själv
men jag gillar att pyssla med sådant
när tillfälle ges.
 
 
 
Hur är det med er, gör ni egna blomsterarrangemang?
 




...och stenar från sommaren sparas det på! 
 
Kidsen sover och snart kommer den saknade och efterlängtade pappan och tillika maken hem från Milano. Tänk, den som fick göra sådana resor med jobbet. Hockeyn är slut och Sverige vann. Grattis till kvällens segermatch. Vilka duktiga killar vi har!!! Tummarna håller jag nu för att det går bra mot Kanada på torsdag. Nu väntar tandborstgnugg och sedan den goa sängen.
 
Tjingeling och god kväll på er!
Kramelikram Veronica
 



3 kommentarer:

  1. Hej på dig , vad mycket du har varit med om , kuliga saker då är livet härligt men för det mesta är det det..............GRATTIS än en gång ...........

    Jag har denna växt på inköpslistan till mitt uterum , vit Nerium , först när jag läste tänkte jag nej nej nej men sen blev det ja ja ja jag skall inhandla en vit får väl låta bli att krama på den bara.........................och jag har tänkt att den skall bli jättestor och hamna ute , hahahaha.............

    Hur går det med scrappandet ??????

    Kram
    //anneli

    SvaraRadera
  2. Aldrig hört talas om denna växt, men den ser ut att bli fin när den blommar. Jobbigt med en sådan reaktion.
    Jag är jättedålig på att göra egna blomsterarrangemang om man bortser från de jag gör i utekrukorna. Har en kusin som är jätteduktig på det.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Nej nej ingen pläd här och absolut ingen bikini !! Du får se sen. Violer kan jag gräva upp till dig när som helst. Tar med när jag ska till stan någon dag. Vi har inga sniglar (peppar peppar !!!)så det är lugnt för dig.
    Gulligt med lite pynt bland växterna . Gillas.
    Kram Eva

    SvaraRadera