Sidor

söndag 27 november 2011

1: advent, glöggfest och lite hockey

Idag tände vi första ljuset i adventsljusstaken. Visst är det en mysig tid som nu väntar. I år har jag lovat mig själv att inte stressa med alla måsten utan faktiskt hinna njuta av allt härligt som är runtomkring. Det är så underbart att bara sitta ner en stund och titta på allt det som man har pysslat med nu till advent. Tyvärr hann jag inte färdigt med allt. Julbocken som vi klär varje år står fortfarande bakom garaget stackarn och väntar på att få på sig lite päls (granris). Det får vi ta itu med nu den här veckan. Sedan var jag och införskaffade lite nya ljusstakar. När jag kom hem.......suck....... så var det inte alls den färgen som jag hade förväntat mig. Hade köpt (trodde jag i alla fall) två vita men väl hemma så upptäckte jag att en av dem var silverfärgad (trots vit markering på kartongen). Den gick ju inte att öppna i affären heller så jag chansade ju på att det var ok. Himla typiskt!! Nåja, jag ska åka tillbaka och byta i morgon.

Jösses, vad det blåser ute, träden trillar väl snart ner allihop!! Jag blir alltid lite rädd när det blåser så mycket. Jag har stor respekt för stormen som faktiskt kan skada många människor, ibland väldigt illa.
Blir alltid påmind om en sådan händelse som tyvärr slutade mycket tragiskt.......suck.  Nu över till något annat. Tänkte berätta lite om det som jag har varit med om sedan sista inlägget.

I helgen hade vi vår traditionsenliga Glöggfest. Den avlöpte som vanligt alldeles för snabbt och var som vanligt kanon! Nu ska jag berätta lite om den. När gästerna kommer så brukar vi (om det inte är för kallt) bjuda på glögg utomhus. Det finns lite olika varianter på denna, så att det ska passa alla och en var. Det bjuds även på lite tilltugg i form av någon god smakrik ost och korv. Vi brukar oxå ha lite lotter där man kan vinna lite småsaker. Ja, sedan får gästerna mingla runt lite innan det blir dags för julgröt, nygrillad julskinka .......mums!!..... och julmust/öl. Det sista äter vi inomhus. Vi brukar även ha någon tävling, ofta blir det klassisk musiktävling där man gissar på låtar/artister. I år var det killarna mot tjejerna. Gud vad man går in för det.........och roligt är det!!! Vi brukar även längre fram på kvällen spela ett spel som heter Rappakalja. Detta glömdes konstigt nog bort i år. För er som inte spelat det någon gång så kan jag starkt rekommendera det. Barnen brukar titta på film, spela spel och vara ute och smyga med sina ficklampor, samt äta en massa skumtomtar och dricka mängder av julmust. Mot slutet av kvällen kan man hitta dem i en hög sovandes i en soffa framför tv-n.

Idag har jag varit i Växjö och hejat på min son när han spelade hockeymatch. En av de kallaste ishallar jag varit i , tror jag. Som förälder till barn som valt en "kall" sport så tog jag av vana på mig allt varmt jag hade tillgängligt, vilket var både nödvändigt och smart. Det gick inte så bra för killarna tyvärr men de kämpade på in i det sista! Bra jobbat Anton!!

Jag måste ju berätta lite om julmarknaden på Kalmar slott som jag varit på oxå. Som vanligt en helt underbart fin marknad med många många fina saker som såldes. För er som undrar......jo, jag hittade nåt som jag bara "måste" ha med hem även denna gång. Vad det var??? det ska jag berätta om snart.
Cool var den i alla fall........

Batterierna i kameran är på laddning så inga bilder i detta inlägg, tyvärr. Nu väntar min gosiga säng på mig så jag säger: Tack och bock för nu. Vi hörs i morgon igen med nytt inlägg och massor av bilder!!!



Den bästa måndagen till er!

Kramelikram Veronica

2 kommentarer:

  1. Låter som en toppenhelg! Hua... vet hur det är att sitta i kalla ishallar!! När min son spelade hockey köpte jag ett gäng fleecefiltar och hade med mig... bra att både sitta på och ha runt sig!! :-)
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Himmel och plättar vilken härlig glöggfest ni verkar ha!
    Ha det gott
    kram

    SvaraRadera